Lära känna din häst från marken
DATUM: 2013-12-23 | TID: 18:00:00 | KATEGORI: Allmänt

Lära känna din häst från marken. För dig som orkar läsa.
 
Många ryttare känner sin häst väldigt väl från hästryggen och vet på ett ungefär hur den fungerar, vilka knappar det är som gäller och vad den trivs bäst med så som svaga och starka sidor. Men känner du din häst lika väl från marken? Vet du om det kan flytta sig från skänkeln i dem olika positionerna, följer den efter dig när du går, sänker den huvudet när du lägger handen mellan öronen? Eller vill den bara springa ifrån dig istället för till dig? Lära känna sin häst från marken tycker jag man ska lägga in oftare i träningsschemat om veckorna. Man kommer verkligen så mycket närmare sin häst och den blir mycket positivare, samt varierad "träning" (mer lek och lyhördövningar).
Det första många rekommenderar är att prova "the seven games" alltså dem sju lekarna. Går lätt att söka på google om det. Men om man själv inte kan och tror sig kan för att man vill prova så blir det ju fel ändå? Då är det bättre att börja med något annat tills man får hjälp genom dem olika stegen.
 
Det första jag skulle rekommendera är att ta hästen till paddock/ridhuset med repgrimma och ledrep (vanlig grimma och långt grimskaft funkar också)
-Flytta hästens bak och framdel åt båda hållen. När du flyttar framdelen står du lite bakom bogpositionen på sidan, en bit ifrån hästen (tänk på att hästen vill ha sin bubbla också så ni inte står och trycker er mot varandra) och din pekpinne (spöt) kan du använda som extra arm och peta lite på bogpartiet, lättar trycket så fort den tänker rätt. Sen kan du övergå till att bara peka med fingret när det väl sitter.
 
-Flytta bakdelen. Inga konstigheter där, tror inte jag behöver skriva så mycket om det.. dem flesta hästar gör det redan naturligt.
 
-Lyhördighet. du kan börja med grimma och grimskaft(helst långt) där du börjar med att gå med hästen samtidigt som du säger ett kommando typ som jag säger "kom Máni", gör halt, går fram och fortsätter så. Håll koll så att hästen reagerar för det är det vi vill. När du stannar ska den INTE gå på dig och genom så sätt stanna. Sedan kan du övergå till att springa och göra samma sak för att sedan ta det till nästa att du tränar löst. Träna löst kan man göra först också om man är säker på att hästen följer efter, annars lär ni träna lite. Busa runt, leka lite och ha kul ( bra motion för dig å haha) 
 
- Trick. Lätta trick att börja med är vinka och puss. Många vill gärna börja med buga och har man en bra häst så funkar det lika väl om man lägger energi på det. I bugan så tycker jag man ska börja att lära han ta ned huvudet. Alltså inte det första man gör ta upp ena benet på den utan man lockar med godis Mellan frambenen och sträcka fram dem istället. Mycket tålamod men mycket roligt:-)
 
Den här filmen är från 23 oktober. Som ni kan se var kan inte superpro på att vinka och i början tog han bara upp benet lite och tänkte gå fram. Men längre in i filmen sätter han sin 2:a vinka perfekt:-) I vinka har jag lärt han att tar jag hjälp av pekpinnen och lägger den lite ovanför kotan ska han lyfta/vika in benet och lägger jag den högre upp (bogbladspartiet)betyder det upp och fram.
 
Den här videon är från nästan exakt 1 månad efter. Den 21 november. Vinkan satt perfekt och hade gjort det några veckor och då provade vi vinka för första gången uppsuttet.. här var dock andra gången som jag provade helt själv då första gången var det en som gjorde från marken samtidigt som jag gav signal från ryggen. Här har han även lärt sig att räkna. Lite andra trick som att klia rumpa fick vi också med .


Idag skriver jag detta ganska exakt 1 månad efter förra filmen och vi har utvecklat vinkan något enromt. Vi tränade in det inför julshowen och det gick hur bra som helst! Han vinkar på olika kommandon: när jag vinkar med handen och säger "hejhej", när jag pekar mot bogen och säger "vinka". Sedan att han kan räkna är också en utveckling av det, då pekar jag antal gånger och sätter upp antal fingrar jag vill han ska räkna. Så med lite tålamod ska ni se att allt arbete lönar sig, Máni tar inte alls lång tid på att lära sig. 
 
 
 




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?