Nästan så man börjar grina- fina häst!!
DATUM: 2013-11-22 | TID: 17:14:20 | KATEGORI: Allmänt

Måste bara säga hur stolt och glad jag är över denna lilla häst!! Kan verkligen för första gången våga säga att jag utvecklats som ryttare enormt, kändes som jag var en riktig ryttare idag och Máni blir jag hela tiden så imponerad över- idag väldigt mycket extra.
 
Efter mycket inspiration från praktiken börjar jag lägga om vår träning till helt det motsatta vi tränat på. Man blir som ryttare mycket fast på form och fastnar lätt i handen när  du har en häst som blir tung. Anledningen till att hästen lägger sig på bettet och blir tung är då den "tappat" balansen och blivit framtung, dvs att bakbenen inte är med och den orkar inte bära upp sig själv. 
 
Idag tränade vi samling som första steg, här vill jag få han vakna till och nästan sätta sig på rumpan. Formen struntar vi i utan det som är viktigt i en samling är tempot/energin för att ens få det att gå ihop. Han blev väldigt trevlig på bettet och fick riktigt bra tölt. Med en häst som lätt blir som Máni ska vi lära den att hitta bogarna genom att flytta framdelen och böja, ställa, få igenom den, inte rida rakt för det kan hästarna redan (sen ska man inte bortse från det helt liksom att bara rida ett pass i krokisar).  För att få igenom han ännu mer i tölten red vi öppna i tölt, vände upp vid C och red till X där rakställde jag honom och ställde om honom till andra sidan, rakställde och bytte varv. 
 
Galoppen har vi haft lite problem med, rättare sagt inte kommit så långt. Men nu börjar vi höja ribban och jag kände att han gick väldigt fint i trav/tölt på volt, vi hittade bogarna och han ramla inte på ytterbogen och försvann som en banan som det kan bli typ jämt. Nu har vi mer koll! Tog galoppen från skritt, börja längs fyrkantsspåret och reglerade tempot. När det var klart red vi på större och mindre volter i galopp, gjorde omväxlingar mellan glaopp-trav-galopp och efter ett tag började han söka sig nedåt av sig självt och galoperade i helt okej form. 
 
 
Ja allt gick så himla fint och jag var så glad efter ridpasset, känns som att nu höjjer vi ribban utan press:-) Som kakan på moset så kom min nya Kingsland jackan! Har ätit kakor och godis hela dagen så får lite ångest också... så jag må ju gymma ikväll för den delen också haha annars lär väl alla jackor "krympa" ;-)
 
 




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?