Blir så fruktansvärt stolt!!
DATUM: 2013-09-19 | TID: 20:40:54 | KATEGORI: Allmänt

Tokstolt och glad över eftermiddagens ridpass i ridhuset!! Det har hänt väldigt mycket på kort tid sen Ullis var här och visade lite övningar och så på Máni, det var väldigt mycket basics alltså som man använder på unghästar. Men väldigt väldigt bra att göra och det är NR #3 men lägger upp lite fler övningar som är väldigt bra och som jag även tränar mycket med M innan jag sitter upp. Lite olika. 
 
#1 Det första är att flytta framdelen, han ska alltså s.a.s snurra runt mig när jag genom att peka spöt på bogen åt det håll jag bestämt mig för flyttar sig. Bakdelen är också bra att göra.
 
#2 Det andra som hänger ihop med det tredje, hehe kanske lite förvirrande, är att man står Bakom bogen, och petar med andra sidan av spöt ( toppen, alltså den del du håller i), trycker lite lätt och då ska hästen flytta sig ifrån dig. INTE emot dig. Många hästar vill söka sig trygghet och gör istället tvärt om. 
Hästen huvud ska vara lite vänd in mot dig, men beroende på häst så blir positionen lite olika ibland. 
 
#3 Och nu till det som jag alltid ska börja med INNAN jag sitter upp för att få Máni att slappna av och inte hänga på bettet.  Rida från marken, alltså du står vid sadelläge och har tyglarna på samma sätt som om du skulle sitta på hästen. Det man vill är att få hästen tänka framåt men söka sig neråt utan att hänga sig på bettet. Detta funkar bättre och bättre för Máni och vi tar det till ridningen direkt efter också. När du ska göra halt, ska hästen inte höja huvudet. Lite mer om varför denna övning är bra: Detta gör treorna nu också på sina unghästar, men oavsett om du har en häst för inridning eller en äldre häst så är det en bra övning för att få en häst som inte hänger på bettet. Där kan man få en känsla om man har en häst som lätt kan bli stark eller om den går lätt och fint på bettet.  
 
Fortsättning från ridhuset.... hade några kompisar som tittade när jag red och det värmde så himla mycket när de sa att det såg jätte bra ut, Máni var fin och han såg mer harmonisk ut. Värmde verkligen, så kul att göra framsteg och kan knappt vänta tills Ebba får se sin häst!!:) Återigen, STORT TACK Ebba för jag fick ta med mig Máni, din prins har det väldigt bra här uppe!
 
 
 
 

♥ SKRIVET AV Ebba

Det är jag som ska tacka Elin! Säg till om ni har något roligt på gång där uppe så kanske jag kan komma och hälsa på! Kram <3

Svar: Jadå såklart!! På Tisdag ska vi träningstävla för Hipp2&3:ornas domarsak utb:-) så ska bli spännande att se vad han ligger på för poäng!
elin eriksson

DATUM: 2013-09-19 | TID: 23:54:13



Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?