Wången träning
DATUM: 2013-09-25 | TID: 17:28:18 | KATEGORI: Allmänt

På lektionen idag fick vi rida för Gummi som jag skrev igår att vi skulle göra. Var väldigt nervös och så men det släppte efter ett tag, vi skulle jobba med tölten vilket är så perfekt över det vi behöver träna på. Red lite självständigt så han fick se hästarna, sedan red han Máni och gav en massa tips på hur jag ska göra- våga driva och vara bestämd. 
 
Máni vart kaxig och envis när han blev riden av Gummi när han började ställa högra krav på honom men släppte efter ett tap.Han ställde sig lite lätt på bakbenen men skötte sig förövrigt väldigt bra. Det han gick igenom var från början till tölt, själva tölten och nedtagningen. Vart så himla paff när jag fick se någon annan rida Máni och vilken häst Gummi lyckades få fram, han sa kort och gott "gör så här" så fick vi fram en töltande häst i 90 grader och lagom tempo som kunde stundvid sänka huvudet och bära  sig själv. Positivt överasskad och tror han kommer utvecklas mycket mycket mer i tölten att kunna få mer aktion och lyft i stegen. Var som att se stegen  slow motion då han samla sig, lite piaff känsla. 
 
Jag satt upp och skulle göra samma sak, kändes som jag satt på nån annans häst... fick den där "wow" känslan när jag kände varje rörelse i tölten, varje hov lyfta från marken och så började vi leka lite med rörelser och tempon för att få han lösgjord i nacken, sidorna och kunna bestämma tempo själv. Då en häst speciellt Máni, gå i för sakta tempo utan någon energi blir han framtung och springer han bara på så blir han stark och bara springer för att sedan falla ned i trav. Men dem tips jag fick idag var verkligen till hjälp, vi kommer leva länge på detta idag också:-))
Kul när man känner skillnad, så man vet hur man kan förbättra något. 
 
 




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?