lång- glad och lång text om Ett ridpass;-)
DATUM: 2014-01-28 | TID: 17:13:26 | KATEGORI: Allmänt

FYY VAD ROLIGT det är att vara tillbaka! Red lektion på Valsa för Sara 2 idag, gick väldigt bra bortsett från en liten envis och lat Valsa som stackarn tvingades till å arbeta:-) Ännu roligare när jag red Máni efteråt i ridhuset.. sitter upp på en pigg, piggare och ännu piggare häst, ja aldrig har han vart såhär pigg när jag ridit i riduhset. Det brukar han tycka mindre om och gillar att "såsa" om han själv får bestäma. Men idag behövde jag inte be om lite mer fart och energi för det hade han upp till 200% själv.. skritt, tölt och traven var helt gudomliga! Börjar med att tänka "vad tusan" när jag ska trava och han fort som en raket med världens sväv så jag verkligen fick jobba för att sitta kvar.. haha.
 
Tänkte ännu mer "vad tusan" när jag rider tillbaka honom i det tempot jag vill och börjar på långsidan jobba med lite styrka och tempoväxlingar i tölt.. långsamt tempo- ännu långsammare och öka på lite. Men det visade sig att dagens "öka på lite" var "nu ökar vi till ökat tempo tölt utan att rulla över till någon passliknande griseblandning". Ropade på Maja från andra sidan riduhset och sa åt henne att kolla för om det verkligen var tölt eller om jag var helt ute och cyklade för han har alltid rollat, rullat över till galopp eller grisat runt när det går för fort. Men visst TUSAN vad det tölt!! När jag ridit klart bad jag PV tölta lite först så jag får se om jag inbilla mig, likadant, först lite saktare och sedan visa ökning och där var det igen. Visst tusan sprang han i tölt!! Likadant i traven fick han springa en sträcka i Max tempo. Roligt att se:-)
 
Började fundera å fundera vad som skett. Visst har har fått väldiga muskler, fina å.. å några gånger i vagn har säkert gjort susen. Men förstå chocken när det en dag bara kommer som en jävla blixt?! Vad mer döljer han från mig som jag ännu inte vet om;-)
 
Bild på goshundarna idag som fick en snabb lunch rast i snöovädret.
 
 




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?